De beer is zoek

Op verzoek van de twee jongste leden van ons huishouden zoek ik in de NPO-app naar een Sesamstraatfilmpje over een beer die elke dag op de fiets naar zijn werk in de dierentuin gaat. ‘Sesamstraat beer fietsen’ geeft als eerste drie zoekresultaten: 1) een aflevering van Sesamstraat van 20 maart, 2) een aflevering van Sesamstraat van 28 maart en 3) een aflevering van de documentaireserie Hollands Welvaren van Michiel van Erp.

In de – nogal willekeurig gekozen – afleveringen van Sesamstraat geen beer op een fiets. De aflevering van Hollands Welvaren heb ik niet bekeken, maar het zou me verbazen als er ineens een animatiefilmpje van een beer op een fiets in opduikt. Ik kijk verder. Er volgen nog veel meer resultaten, maar geen beer. Vreemd, want we hebben dat filmpje al eerder bij de NPO gekeken, dus ik weet dat het er staat. Ik probeer Google. Eerste hit: ‘Een beer naar de dierentuin kijk je op NPO’. Bingo.

Overigens blijkt, in tegenstelling tot de app, de NPO-site wel uitgerust met een goede zoekfunctie. Die vindt het filmpje in één keer. Waarom de NPO heeft besloten app-gebruikers een goede zoekfunctie te onthouden is mij niet duidelijk. Vooral ook omdat een aanzienlijk deel van de mensen ‘tv’ kijkt via de app.

Niet alleen bij de NPO is de zoekmachine slecht: ik wil weten hoe de nieuwe gastenparkeerapp van Delft werkt en zoek op de site van de gemeente op ‘parkeren gasten’. Binnen twee minuten ben ik verstrikt in een kluwen aan overheidsinformatie. Google dan maar weer. Na ‘Parkeren gasten Delft’ is het tweede zoekresultaat ‘bezoekers aan- en afmelden’.

Als Google beter de weg weet op jouw site dan je eigen zoekfunctie, is dat als een receptioniste die alle gasten bij binnenkomst weer naar buiten stuurt om ‘daar even rond te vragen en anders wellicht de telefoongids te proberen’.

Sommige sites bevatten te veel inhoud voor navigatie via een menu, dan is een zoekfunctie makkelijker en sneller. Sites als YouTube, Bol, Flickr, maar (inmiddels) ook NRC Handelsblad en de Volkskrant snappen dat. Een goede zoekfunctie kun je kopen bij bijvoorbeeld Google. Desnoods bouw je hem zelf. Maar je kunt niet aankomen met een zoekmachine van het niveau AltaVista.

Wat AltaVista is? Een zoekmachine die ongeveer even goed was als die van de NPO-app en die daarom is verdwenen. Google maar.

Deze column verscheen in De Volkskrant van 15 april 2015.

Delen: