Verappisering

Het luchtalarm op de eerste maandag van de maand gaat er vermoedelijk aan. Het ministerie van Veiligheid en Justitie heeft de veiligheidsregio’s geadviseerd het systeem af te schaffen, omdat het onderhoudscontract afloopt en er ‘modernere communicatiemiddelen zijn zoals NL-alert en social media’.

Dat wordt hopen op alleen rampjes van de categorie niet-al-te-erg, want bij grote rampen heeft infrastructuur, zoals elektriciteit en mobiele netwerken, nog weleens de neiging om uit te vallen. Sta je dan met je lege batterij en zonder dekking.

Daarnaast wordt getwist over de betrouwbaarheid van NL-alert. Zo kun je geen NL-alert-berichten krijgen als je gebruikmaakt van 4G (maar wie doet dát dan ook) of op bepaalde toestellen. Ook moet je op veel toestellen de mogelijkheid voor het ontvangen van noodberichten zelf aanzetten. In november 2013 had 30 procent van de Nederlanders dit gedaan.

Moderner en goedkoper. Dat hoor je vaak bij verappisering, als fysieke producten of infrastructuur worden ingeruild voor software en apps. Dan is ‘moderner’ het naar het publiek gebruikte argument en ‘goedkoper’ het argument in de directiekamer.

Omdat patiënten in het AMC moeite hebben de weg te vinden bracht het ziekenhuis een wegwijs-app uit. Het haalde de landelijke media. De toon: ‘Kijk eens hoe modern het AMC bezig is’. Terwijl je ook kunt concluderen dat het AMC in een beroerd ontworpen gebouw zit en niet geïnvesteerd heeft in goede bewegwijzering. En dan als oplossing een app inzet.

Hoewel smartphonegebruik groeit, heeft lang niet iedereen er een. Zeker niet ouderen, terwijl juist deze groep vaker naar het ziekenhuis moet. En mensen die maar incidenteel in het ziekenhuis komen moet je misschien weer niet lastigvallen met het installeren van een app.

Een app lijkt een goedkope oplossing, maar voor de mensen die deze oplossing niet (kunnen) gebruiken, is het er geen. Als daardoor de bestaande oplossing moet blijven bestaan, is er dus ook geen besparing. Je moet geen apps ontwikkelen, maar oplossingen, waarvan apps een onderdeel kunnen zijn als het probleem daarom vraagt.

Je kunt je ook afvragen of alles wel via een app moet. Hoe goed een wegwijs-app ook is, je bent toch weer via een schermpje en een interface aan het rommelen, terwijl een goed ontworpen bewegwijzering je ‘als vanzelf’ door een gebouw leidt. En dan kun je ook even de weg vragen – niet dat je hem per se kwijt was – aan die leuke verpleegkundige.

Deze column verscheen in De Volkskrant van 25 april 2015.

Delen: