Verpakkingen

Vertel nooit aan je omgeving dat je aan verpakkingskundigen een presentatie gaat geven over gebruiksgericht ontwerpen, want je bent ineens het aanspreekpunt voor een onnoemelijke hoeveelheid frustratie.

Rijstzakken die gemaakt zijn van plastic dat, zodra je het een klein beetje inscheurt, gelijk doorscheurt waardoor alles op de grond belandt. Een blisterverpakking scheermesjes die alleen te openen is met een betonschaar. De zak worstenbroodjes waarop van alles wordt aangeprezen, van winacties tot het adres van de fabrikant, maar niet wat de bereidingstijd is (o wacht, toch, in 7 punts lettergrootte). Of dat er heel duidelijk op staat hoe lang de croissantjes in de oven moeten, maar niet op welke temperatuur.

Goed, voorbeelden te over. Maar waarom? Omdat er in de levensmiddelenindustrie heel veel belangrijker is dan een gebruiksvriendelijke verpakking. Smaak. Of voedselveiligheid. Verpakkingen moeten zo ontworpen zijn dat je kunt zien of ze al eens geopend zijn door iemand anders, om besmetting of vergiftiging te voorkomen. En dan nog duurzaamheid, prijs en – niet te vergeten – marketing.

Waardoor de marketeer van thee weigert het stripje waarmee je de verpakking makkelijk opent (de ‘tear strip’) rood te maken, want dan wordt haar mooie verpakking minder mooi. En dus zit u met een onzichtbaar en daardoor vrijwel nutteloos tearstripje.

Oorzaak onbekend

Door al deze prioriteiten, hoe logisch ook, komt gebruiksgemak iets verder op de achtergrond dan wenselijk voor een zondags ontbijtje zonder krachttermen. En toch is een gebruiksvriendelijk verpakkingsontwerp mogelijk. Veel benodigde kennis is aanwezig en als er iets meer moeite wordt gestoken in de ontwerpfase kun je een verpakking bedenken die veilig, goedkoop, duurzaam én gebruiksvriendelijk is.

Maar dat gaan voedselbedrijven alleen doen als ze het idee hebben dat de klant daar tevredener van wordt. En daar zit de crux. U koopt geen boterhamworstje minder om een kapotgescheurde verpakking. Tenminste, niet voor zover de fabrikant weet. Voedselfabrikanten zitten niet bij u aan het ontbijt, dus zij zien uw frustratie niet, zij zien alleen de verkoopcijfers. En áls die al lager zijn door een irritante verpakking, dan is die oorzaak bij hen vaak onbekend.

Dus mocht u gefrustreerd zijn door die openscheurende rijstzak: meld dat bij de fabrikant. Tweet eens een foto van een tearstripje, bel eens over een blisterverpakking. Dan komt het onderwerp op de agenda. Die verpakkingskundigen die ik sprak, die willen wel.

Deze column verscheen in de Volkskrant op 13 februari 2016
Foto: Purrpl_Haze

Delen: