NRC Handelsblad

‘Hilarische en herkenbare verzameling ergernissen in de omgang met wekkerradio’s, televisies, kookplaten, chipcards, navigatiesystemen en andere verworvenheden van de digitale wereld.’

Spijkers met Koppen

‘Prachtig boek… fascinerend, met hele mooie verhalen over denkfouten in hedendaags ontwerp.’

TU Delta

‘Verplicht leesvoer voor aankomende ontwerpers.’

NEMO Kennislink

‘Goed geschreven en interessant… Het zit bomvol ontzettend grappige en herkenbare frustraties. Van Kuijk weet perfect aan te geven waar het bij een ontwerp aan schort.’

3d-hoe-moeilijk_kleiner_vierkant

Hoe moeilijk kan het zijn?

Onder de titel ‘Hoe moeilijk kan het zijn?’ fileert Jasper van Kuijk in de Volkskrant wekelijks denkfouten in hedendaags ontwerpen. Deze columns zijn nu in boekvorm uitgebracht door Maven Publishing.

Of het nu gaat om rookmelders, ov-fietsen, beamers of de stiltecoupé: sommige producten wil je omhelzen en andere het raam uitgooien. Maar hoe komt dat? Het is vaak lastig er de vinger op te leggen; je kunt de kwaliteit van een ontwerp namelijk niet (alleen) beoordelen op het uiterlijk. Eigenlijk zoals je ook een boek niet moet beoordelen op basis van een tekstje op een website.

Met een aanstekelijke mix van ironie en absurdisme verwoordt Jasper van Kuijk de principes, uitdagingen en valkuilen van het creëren van nieuwe producten.

Aan de hand van vele herkenbare voorbeelden laat hij zien dat ontwerpen een complexe bezigheid is, waarin men ondanks de beste bedoelingen verrassend vaak kan verdwalen. Maar juist die missers brengen waardevolle inzichten aan het licht en maken dat je meer waardering krijgt voor geslaagde ontwerpen. Met ‘Hoe moeilijk kan het zijn?’ wijst Van Kuijk de weg naar een gebruiksvriendelijkere, intuïtievere en beter ontworpen wereld.

In de media

In diverse media werd aandacht besteed aan de lancering van ‘Hoe moeilijk kan het zijn?’:

Kopen

Hoe moeilijk kan het zijn? is te koop bij uw boekhandel of online.

Bestel boek   Bestel e-boek
Mastodon