Het Nieuwe Pinnen

Jarenlang deed ik ongewild mee aan pinroulette: gokken welke kant de magneetstrip op moest. Op een gegeven moment kwamen er stickertjes: ‘Magneetstrip aan deze kant’. Mijn favoriete gebruiksgemakgoeroe zei ooit: als ergens stickers en briefjes op hangen, is het niet goed ontworpen.

Met Het Nieuwe Pinnen werd al duidelijker hoe je de kaart in de sleuf moet steken: boven- of onderin het apparaat en met de chip naar je toe. Weet niet waarom, maar dat gaat bij mij altijd goed. Als je wist dat je Nieuw moest pinnen kon het niet misgaan.

Helaas hebben we een tijdje parallel Oud en Nieuw gepind en hadden de meeste pinapparaten dus sleuven voor zowel Oud als Nieuw pinnen. Waarvan slechts één van beide het deed.
Kennelijk was de verwarring zo groot dat deze zelfs doordrong tot de ivoren vergaderkamers waarin Het Nieuwe Pinnen was bedacht. Er verschenen wederom stickers, ditmaal aangevuld met instructiekaartjes, het afplakken van oude sleuven en een heuse promotiecampagne. Dat hielp, een beetje.

Een van de belangrijkste euvels van Het Nieuwe Pinnen konden ze namelijk niet verhelpen: dat je je pas moet laten zitten in plaats van dat je hem doorhaalt. Knappe jongen die z’n pas vergeet als je hem door een gleuf moet halen en gelijk weer weg kunt stoppen. Je houdt hem tenslotte de hele tijd vast.

Zo niet bij Het Nieuwe Pinnen. Je moet je pas insteken. Het slaat eigenlijk nergens op om hem dan de hele tijd vast te houden, behalve als je dat doet om hem niet te vergeten.
Een vriend van mij vergat zijn pinpas bij de AH to go. Hij terug. Het meisje achter de kassa trekt een kartonnen doos van onder de toonbank. „Dit is de oogst van deze week, kijk maar of hij er tussen zit.” In de doos zaten honderden passen.

En nu krijgen we contactloos pinnen en betalen met je mobiel. Geen pincode meer, geen sleuf meer, misschien wel helemaal geen apparaat meer. Maar op een of andere manier heb ik het bange vermoeden dat het enige wat niet gaat verdwijnen de stickers en briefjes zijn.

Dit is een column uit de serie die Jasper in de zomer van 2013 schreef voor NRC next over mens-product interactie.

Delen:
Mastodon