Ik tank nooit helemaal relaxt. Elke keer is er dat stemmetje: ‘Opletten, dit mag niet misgaan.’
Altijd link: een routinematige handeling waarin een zeer kritisch moment zit, zoals het kiezen van de juiste brandstof. Jaarlijks gaat het 20 duizend keer mis, volgens de ANWB. De klassieker is de huur- of leenauto waarin je – uit gewoonte – de verkeerde brandstof gooit.
Ik rij altijd mijn eigen auto. Ik weet dat ik diesel rij, ik moet gewoon de goeie pomp hebben. Waarom dan toch steeds weer een fractie van een seconde die twijfel, vroeg ik me af. Het staat er tenslotte op: diesel of euro. Er is een kleurcodering. Groen voor benzine, zwart voor diesel. Helaas is die codering vaak niet al te consistent, met verschillen in kleur tussen de sticker boven het vulpistool, het ding zelf, en de klep erop. Bij Shell heeft de klep op de reguliere diesel zelfs een groene kleur.
Shell maakt het sowieso bont. Naast de codering voor het type brandstof zijn er kleurcoderingen en namen voor normale en ‘premium’ brandstoffen. Om het nog ingewikkelder te maken, is het nieuwste model pomp met V-Power diesel niet zwart, maar rood met een zwart randje. Daardoor is hij lastiger te onderscheiden van de V-Power benzine, waarvan de sticker ook rood met witte letters is. Op dezelfde manier hebben de FuelSavebenzine en de FuelSave diesel een gele sticker met groene letters. Hier verliest gebruiksgemak het van marketing.
Het rommeltje wordt versterkt doordat elke oliemaatschappij het weer anders doet. Een gele sticker wijst bij BP op premium Ultimate diesel, bij Shell op de goedkopere FuelSave diesel én benzine, en bij Total op de duurdere Excellium diesel.
Dan is er nog die metalen klep die zegt: diesel. Helaas: deze is ook niet bij elke oliemaatschappij aanwezig. BP heeft ze niet. Dus als benzinerijder kun je er niet van uitgaan dat je bezine tankt als er geen klep zit.
Oliemaatschappijen zouden een paar dingen kunnen doen. Een gestandaardiseerde kleurcodering voor elke brandstofsoort, consistent uitgevoerd over de hele pomp: sticker, handgreep en klep. Het wordt nog beter als de dieselvulpistolen worden gescheiden van de benzinevarianten door ze op enige afstand van elkaar te plaatsen, zoals BP bij sommige stations doet.
Maar dan zouden oliemaatschappijen gebruiksgemak en samenwerking boven marketing en concurrentie moeten stellen. Dan is het wellicht makkelijker een elektrische auto te kopen. Hoe hard de afdeling marketing ook haar best doet, die gooi je niet snel vol met diesel.