Rekeningrijden

De afgelopen week bleek uit een onderzoek van de Volkskrantdat tweederde van de kiezers voor rekeningrijden is. Ook rechtse kiezers zijn in meerderheid postief.

De VVD ging als zelfverklaard vroempartij uiteraard over de flos. En dat terwijl op het VVD-partijcongres laatst nog een motie werd aangenomen dat ‘beprijzen naar gebruik’ een flinke bijdrage zou kunnen leveren aan het oplossen van het fileprobleem, dat Nederland jaarlijks 3 miljard euro kost. En aan het halen van de klimaatdoelen.

De ledenvan vroempartij snappen kennelijk beter dan hun eigen kamerfractiedat het niet zo opschiet met dat vroem doen als je vaststaat in de file. En ook de plotselinge klimaatzorgen van de VVD-leden zijn verklaarbaar. Met die klimaatverandering hebben we hier in Nederland straks zomers van 40 graden en een stijgende zeespiegel, en het is best lastig om de 130 aan te tikken op gesmolten asfalt of als de A4 tweeëneenhalve meter onder water staat. Klimaatverandering is het ultieme automobilistje pesten.

Maar het was natuurlijk wel een doortrapte enquête van die verderfelijke linkse Volkskrant. Want in die hele vragenlijst werd nergens het woord kilometerheffingof rekeningrijdengenoemd. In plaats daarvan werd er gezegd: ‘Er bestaat een systeem van wegen- en motorrijtuigenbelasting waarbij je elke maand een vast bedrag betaalt, of een systeem waarbij je 7 cent per kilometer betaalt. Welke heeft uw voorkeur?’

En toen bleek Nederland ineens helemaal niet zo tegen rekeningrijden te zijn. Of nou ja, we zijn wel tegen rekeningrijden, maar niet tegen wat rekeningrijden echt is. We zijn tegen het beeld dat ervan is neergezet.

Logisch ook. Want wat neerkomt op ‘betalen naar gebruik’ heette eerder onder andere tolheffing, rekeningrijden, spitsheffing en kilometerbelasting. Niet echt wervend.

Kilometerbelasting ook. Welke mafkees heeft dat verzonnen? Het woord belasting is namelijk een van de grootste missers ooit in de Nederlandse politiek. Be-LAST-ing. Het énige wat dat woord zegt is dat je er last van hebt.

Negatiever kunnen we het niet maken. Of misschien toch, want de brief waarmee je be-last-ing wordt aangekondigd noemen we dan ook nog een aanslag.

Belasting-aanslag. Nooit is er in Nederland een combinatie van twee negatievere woorden geweest. Met uitzondering misschien van Geer & Goor.

Kijk, ik snap ook wel dat belasting betalen niet leuk is, maar wat je voor die belasting van de overheid terugkrijgt is dat wel. Scholen, wegen, OV, de zorg, defensie, dijken, Maxima, Heel Holland Bakt.

Dus noem het geen belasting, noem het contributie. Contributie voor je lidmaatschap van Nederland. Kijk, als iemand probeert belasting te ontwijken dan denk je ‘ja, dat snap ik wel, ik wil ook minder afdragen’, maar iemand die weigert zijn contributie te betalen voor de voetbalclub, dat is gewoon een lul.

Het punt is: naamgeving doet ertoe. Zeker als je mensen laat betalen. Dus niet zo gek dat die onderzoekers het geen rekeningrijden noemden. Maar goed, dat betekent dus wel dat dat rekeningrijden, ondanks dat een meerderheid van de kiezers ervoor is, er nooit gaat komen.

Want in zo’n enquête kun je de besmette termen weglaten, maar in de debatten in de Tweede Kamer gaan de tegenstanders natuurlijk vol op het orgel. En dan blijft het niet bij rekeningrijden mensen. Dan gaan er termen voorbijkomen als auto-afpakken, forenzen-verneuk-taks, automobilistje pesten, klimaatdrammers en groene Khmer. En dan denken alle kiezers weer ‘ja, nee, hier heb ik geen zin.’ En zijn we weer terug bij af.

Laten we eerlijk zijn, de linkse partijen hebben het nogal laten liggen wat betreft het verkopen van maatregelen die goed zijn voor de mobiliteit en voor het klimaat. Terwijl, zo moeilijk is het niet. Op het spoor bestaat bijvoorbeeld die spitsheffing allang. Alleen is de NS zo slim geweest om het om te draaien: in de trein betaal je niet extra in de spits, maar krijg je korting erbuiten.

Kijk, dan verkoop je het een beetje.

Maar rekeningrijden, dat heet op dit moment officieel ‘Anders betalen voor mobiliteit’. Dat is toch de meest zaaddodende omschrijving van een beleidsinitiatief ooit? Daar krijgt niemand zin van. Als we vanaf morgen niet meer ‘seks’ zeggen, maar ‘uitwisseling van lichaamsvloeistoffen vergezeld van lichamelijk contact, naar alle waarschijnlijkheid afgesloten met een orgasme een van beide deelnemers en als het meezit twee’, dan wordt er voortaan een stuk minder meer geneukt, dat kan ik je wel vertellen.

Seks. Maak rekeningrijden sexy.

Kijk, als je als linkse deugpoliticus toch al een klimaatdrammer wordt genoemd door Duikende Dijkhof en Bukkende Buma, dan kun je net zo goed terugslaan met je eigen termen. Dus niks kilometerbeprijzing, tolheffing of rekeningrijden, maar rij-recht, broem-bundel, rag-regeling, scheurstimulans, doorkachel-contributie, Audi-abonnement, afslag-aftrek of het file-fnuik-forfait.

Krijgt u er al een beetje zin in? Ik wel.

Delen:
Mastodon